Wednesday, September 11, 2013

Tanda Awal Kehamilan

Wanita akan dapat merasakan beberapa perubahan apabila beliau mulai hamil. Mungkin mereka tidak menyedarinya di awal kehamilan.

3 Tanda Awal Kehamilan;


Petanda anda mengandung


Tidak datang Haid.

Lewat datang haid dari bulan sebelumnya mungkin petanda anda kini telah hamil. Berkemungkinan juga anda mengalami sedikit pendarahan sekitar waktu yang anda jangka akan didatangi haid.Anda boleh mengambil langkah untuk membuat ujian kehamilan seawal 3hari lewat haid.

Walaubagaimanapun jika kitaran haid anda tidak tetap, petanda ini tidak boleh dijadikan petunjuk

Rasa letih dan mual

Anda mungkin berasa sangat letih tidak mengira waktu, bukan sahaja malam tapi mungkin juga pada siang hari. Dan perasaan mual boleh datang pada bila-bila waktu sahaja. Rasa letih dan mual ini juga boleh dikaitkan dengan simptom 'morning sickness'.

Mengalami emosi luar biasa disebabkan oleh perubahan hormon.

Ada wanita yang begitu mudah tersentuh hatinya diperingkat ini. Suami, keluarga atau rakan sekeliling mungkin akan mendapati mereka tidak lagi boleh bergurau seperti biasa. Perubahan hormon secara drastik menyebabkan wanita tidak mampu mengawal emosi mereka.

Perasaan tidak selesa terhadap bau-bauan juga boleh terjadi pada wanita hamil. Banyak juga terjadi, isteri tidak tahan dengan bau perfume suaminya.

Jika anda alami beberapa petanda di atas, pastikan anda membuat ujian kehamilan dengan segera. Doktor anda boleh menguji sampel air kencing anda. Hormon HCG (Human Chorionic Gonadotrophin) akan wujud dalam urin anda jika anda benar-benar hamil.




 (✿◠‿◠) sayang sokmo
Lydzar Rusman | lydzar@gmail.com
013 3583424
http://hamilatoz.blogspot.com | Hamil A to Z  
 


No comments:

Post a Comment