Friday, September 13, 2013

Memahami Ovulasi dan Kesuburan : 7 Fakta Membantu Ibu Hamil

Jika anda dan suami sedang merancang untuk kehamilan, mari fahami 7 perkara tentang ovulasi dan kesuburan. Diolah daripada artikel kesihatan, saya turut teruja untuk berkongsi tips ibu hamil ini dengan anda.

1) Memahami kitaran bulanan anda

Mengetahui kitaran haid anda akan meningkatkan peluang untuk hamil. Fasa pertama bermula dengan hari pertama haid anda. Badan anda mengeluarkan hormon yang merangsang telur berkembang di dalam folikel di dalam ovari . Antara hari ke-2 dan ke-14, hormon ini membantu menebalkan lapisan rahim anda untuk persediaan untuk implantasi iaitu telur disenyawakan. Ini dipanggil peringkat folikel .

Vitamin Ibu Hamil
Kredit gambar : CikguHailmi

2) Apa yang akan berlaku semasa ovulasi
Kitaran haid purata di antara 28 hingga 32 hari. Walaupun masa yang tepat ovulasi boleh berbeza-beza , secara purata ia berlaku antara hari 11 dan 21 kitaran anda. Apabila hormon yang dipanggil hormon luteinizing (LH) dirembeskan, ianya akan mencetuskan pengeluaran telur yang paling matang. Pada masa yang sama, anda akan perhatikan perubahan mukus serviks kepada tekstur yang licin , kelihatan seperti telur putih, untuk membantu sperma sampai ke telur anda.

Vitamin Kesuburan


3) Masa yang tepat

Wanita dilahirkan dengan kira-kira 1-2 juta telur , tetapi hanya 300 hingga 400 akan dikeluarkan melalui ovulasi. Biasanya hanya satu telur dilepaskan setiap bulan. Telur bergerak ke tiub fallopio ke arah rahim , di mana ia bersedia untuk disenyawakan . Telur hanya mampu 'hidup' kira-kira 12 hingga 24 jam selepas meninggalka n ovari. Sperma boleh hidup selama kira-kira 3 hingga 5 hari , jadi dengan mengetahui masa terbaik ketika sedang subur sangat membantu anda untuk hamil. Dan rancangkan supaya anda dan pasangan boleh lebih kerap bersama pada waktu ini. Jika persenyawaan tidak berlaku, telur larut selepas 24 jam.

4) Mengetahui hari subur

Secara amnya, peluang tertinggi mengandung ialah apabila hubungan berlaku 1-2 hari sebelum ovulasi. Jika anda mempunyai kitaran 28 hari, kirakan 14 hari dari apabila anda menjangkakan tempoh seterusnya untuk haid. Rancanglah untuk mengadakan hubungan seks setiap hari sekitar masa itu - contohnya, hari ke 12 dan ke 14. Perlu diingat bahawa melakukan hubungan seks setiap hari boleh mengurangkan bilangan sperma lelaki. Kitaran anda mungkin lebih lama atau lebih pendek , jadi menggunakan kalkulator ovulasi dalam talian boleh membantu mengenal pasti hari yang mungkin anda subur.

Vitamin kesuburan shaklee


5) Cara tingkatkan ovulasi

Terdapat banyak kajian  yang mengaitkan faktor-faktor alam sekitar sebagai faktor  pengurangan dalam kesuburan. Jika anda mahu meningkatkan peluang anda hamil , anda mungkin perlu makan makanan yang kaya dengan asid folik , membeli makanan yang lebih organik dan produk hijau, mengelakkan penggunaan plastik tertentu (termasuk bungkus plastik ), mengekalkan berat badan yang sihat melalui pemakanan dan senaman, dan mengelakkan alkohol dan kafein.


pemakanan sihat ibu hamil


6) Bagaimana lelaki boleh tingkatkan kesuburan
Uruskan tekanan dengan baik, elakkan mengambil alkohol dan tembakau, kekalkan berat badan yang ideal, dan makan makanan yang tinggi dalam zink ( didapati dalam daging, bijirin, makanan laut, dan telur) , selenium (daging, makanan laut, cendawan, bijirin, dan kacang Brazil ) dan vitamin E boleh membantu meningkatkan kesuburan lelaki. Tidak mandi air panas terlalu lama; tab panas, atau sauna , yang boleh mengurangkan bilangan sperma.




7) Mengandung: 5 Tanda-tanda Awal

  • Anda terlewat datang haid.
  • Anda membuang air kecil dengan kerap.
  • Anda mudah letih.
  • Anda loya pada waktu pagi - atau sepanjang hari.
  • Payudara anda menjadi lembut dan membesar.
Kehamilan Sihat

Selamat berusaha dan saya doakan anda dan pasangan berjaya hamil.

 (✿◠‿◠) sayang sokmo
Lydzar Rusman | lydzar@gmail.com
013 3583424
http://hamilatoz.blogspot.com | Hamil A to Z      

No comments:

Post a Comment