Friday, September 13, 2013

Kehamilan dan Vitamin PraNatal

Apakah vitamin pranatal ?

Makan makanan yang sihat adalah idea yang sentiasa bijak - terutamanya semasa mengandung. Ia adalah idea yang baik semasa mengandung dengan mengambil vitamin pranatal untuk membantu melindungi apa-apa jurang pemakanan dalam diet ibu.

Vitamin pranatal mengandungi banyak vitamin dan mineral. Antaranya asid folik, zat besi dan kalsium adalah amat penting.



Asid folik, besi, dan kalsium

Asid folik membantu mencegah kecacatan pada tiub saraf yang memberi kesan kepada otak dan saraf tunjang.

Kecacatan tiub neural berkembang di dalam 28 hari pertama selepas persenyawaan, sebelum wanita itu tahu mereka hamil. Kira-kira separuh daripada kehamilan adalah tidak dirancang, jadi adalah disyorkan bagi mana-mana wanita yang boleh hamil mengambil 400 mikrogram ( mcg ) asid folik setiap hari , bermula sebelum persenyawaan dan berterusan untuk tempoh 12 minggu pertama kehamilan.

Seorang wanita yang telah mempunyai bayi dengan kecacatan tiub saraf perlu berbincang dengan doktor tentang sama ada dia mungkin perlu mengambil dos asid folic yang berbeza. Kajian telah menunjukkan bahawa mengambil dos yang lebih besar ( sehingga 4,000 mikrogram ) sekurang-kurangnya satu bulan sebelum dan semasa trimester pertama boleh memberi manfaat kepada wanita , tetapi anda perlu mendapatkan pandangan doktor anda terlebih dahulu.

Makanan yang mengandungi asid folik termasuk sayur-sayuran berdaun hijau , kacang , kacang, buah-buahan sitrus , dan banyak makanan yang diperkayakan . Walaupun begitu , ia adalah satu idea yang baik untuk mengambil makanan tambahan dengan jumlah asid folik yang betul, sebagai sandaran.

Kalsium juga penting bagi wanita hamil. Ia boleh membantu menghalang mereka daripada kehilangan kepadatan tulang sendiri, kerana bayi menggunakan kalsium dari tubuh ibunya untuk pertumbuhan tulang mereka pula.

Zat besi membantu menghasilkan darah bagi kedua-dua ibu dan bayi. Ia berfungsi membawa oksigen

Apa yang perlu dalam vitamin pranatal

Vitamin pranatal yang penting termasuklah:

    400 mikrogram (mcg ) asid folik.
    400 IU Vitamin D.
    200 hingga 300 miligram (mg) Kalsium.
    70 mg Vitamin C.
    3 mg Thiamine .
    2 mg Riboflavin.
    20 mg Niasin.
    6 mcg Vitamin B12.
    10 mg Vitamin E.
    15 mg Zink.
    17 mg Zat Besi.

Dalam beberapa kes , doktor anda akan memberikan anda preskripsi untuk beberapa jenis vitamin pranatal.

Apa perlu anda buat jika vitamin pranatal Anda Menjadikan Anda loya

Sesetengah vitamin pranatal boleh menyebabkan wanita hamil menjadi loya . Jika ini berlaku kepada anda , berbincanglah dengan Doktor anda. Beliau mungkin boleh mengesyorkan anda vitamin pranatal yang lain - contohnya mungkin beliau akan cadangkan vitamin dalam bentuk cecair.


No comments:

Post a Comment